måndag 15 augusti 2011

Bilar 2



Jag går ytterst sällan på bio. Det finns många anledningar, men några av dom är att

1 - Det är för dyrt
2 - Det är för mycket störande människor
3 - Bilden är inte så vidare bra.

Men nu har jag barn och äldsta grabben älskar Blixten McQueen så vad göra man inte.

Första filmen om Blixten är helt fantastisk för att vara en barnfilm och en fröjd för ögat med en underbar animering.
Handlingen är fin och karaktärerna är charmiga och roliga. Plus att filmen har ett fint budskap.

Nu har jag sett uppföljaren, och kommer med största sannorlighet få se den många många gånger till då även den minsta pojken i familjen fått upp ögonen för filmerna om de talande bilarna från Kylarköping.

I uppföljaren får vi följa Blixten och hans vänner genom  en mängd olika länder då Blixten blir utmanad att ställa upp i en tävling för att bevisa vem som är den bästa allroundföraren. Det är genom städer både på grus och på asfalt för att det ska vara mest rättvist då både vanliga bilar och även F1-bilar är med i tävlingen.

Vi får bland annat se vackra animeringar från London, Italien och även Hong Kong som är fantastiskt vackra och fyllda med färger och detaljer.
Under resans gång råkar Blixtens bästa vän Bärgarn klanta till sig och hamnar omedvetet i en spionhärva. Som om inte det vore nog så börjar en mängd bilar i tävlingarna explodera utan någon som helst anledning. Vem ligger bakom dessa sabotage, och kan Bärgarn lösa mysteriet?

Filmen har ett jäkla tempo periodvis och animeringen är otroligt vacker och i vissa partier är det svårt att förstå att det är animerat och inte en "riktig" film man sitter och beskådar.
Därimot tror jag att vuxna uppskattar filmen mer än barnen i publiken då den ibland påminner mer om en James Bondfilm mer än en barnfilm. Jag tror även att dom minsta barnen har svårt att förstå vad skurkarna egentligen är ute efter med sin plan. Men min son var glad och nöjd iallafall över att få se en ny film med sin favoritbil.

Det som är skoj är att dom verkligen får med kulturskillnader och krockar på roliga sätt. Självklart är det ju Bärgarn som inte riktigt kan anpassa sig och föra sig i olika sammanhang.
Favoriten är när Bärgarn går på en japansk toalett där det inte går riktigt som han tänkt sig. Det är förvisso inte det enda problemet han råkar ut för under resans gång.

Bland annat så sätts hans och Blixtens vänskap på prov efter ett missförstånd som kostar Blixten en förlust i ett av tävlingsmomenten.

Där kommer ett av filmens många budskap fram ordentligt och både Blixten och Bärgarn börjar tänka efter en hel del om sina brister,

Ett litet problem uppstod när jag var på bion. Min son blev kissnödig när det var 15minuter kvar, och när vi kom tillbaka var filmen slut. Så jag missade hela poängen och upplösningen.

Men det jag såg var riktigt bra och jag längtar till att få se Bilar 2 på bluray. Det kommer bli enormt intressant att se den i högupplöst format.





0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida