tisdag 10 maj 2011

The Tortured


Det är inte utan anledning man ställer lite krav när det skyltas med att gänget bakom SAW producerar en film. Speciellt om man gillar tortyr och genomtänkta mord.
När detta gäng då även gör en film som kort och gott heter Tortured så kan man ju inte annat än att lockas.

En liten pojke leker snällt i trädgården, han är glad och lycklig och pappan går snabbt  in och ska svara i telefonen. När han hör pojken skrika i panik ser han genom fönstret att någon släpar in sonen i en bil som snabbt åker därifrån och försvinner.
Pojken blir senare brutalt mördad i en smutsig källare. Nästan alla ben i kroppen är krossade och mördaren har fler barnmord på sitt samvete.En sadistisk massmördare som nu äntligen åker fast och har ett långt fängelsestraff att vänta sig.

Efter en tid bakom lås och bom ska han flyttas till ett annat fängelse. Föräldrarna vill se mördaren i ögonen en sista gång och väljer också att åka bakom fängelsetransporten för att se att allt går rätt till.
Plötsligt händer en sak som gör att dom har möjligheten att ta ut sin hämd på sitt barns mördare, en chans dom självklart tar tillvara på.

Filmen kanske inte låter som något speciellt. Men den här gav ett ganska djupt intryck på mig. Antagligen för att jag har barn själv.
Man får bland annat se mycket av föräldrarnas tillbakablickar på sonens uppväxt. Sådana saker en förälder aldrig glömmer. Saker som första steget, första orden, julklappsöppningar och den typen av saker.
Till dessa minnen är det även sorglig musik och föräldrarnas tårfyllda ögon.

Det var riktigt jobbigt även för mig att se eftersom det automatisk fick mig att tänka på mina barn och hur jag skulle minnas dom om det hände någonting.

Min tortyr hade därimot inte varit lika snäll som i den här filmen

Jag hade ju hoppats på något riktigt överjävligt eftersom den heter som den gör, och är gjord av tortyrmästarna bakom SAW.
Men det är lite fattigt med uppfinningsrikedom i filmen och mest så ligger barnmördaren fastkedjad på ett bord. Några scener gör självklart lite ont men inte alls i den utsträckning jag hoppades på. Jag hade som sagt inte varit lika snäll,,,

Men som helhet av film är det en bra thriller. Bra skådespel, riktigt rörande handling och sköna vändningar och twister. Så när den här filmen väl släpps i Sverige så blir det ett klart givet köp.
Förvänta er alltså inte totala blodsorgier eller grafiska scener med tarmar, blod och avhuggna lemmar till höger och vänster. Utan istället så fokuseras det mer på psykisk terror och enstaka plågsamma moment.

Just ja,,,pappan i filmen jobbar som läkare, och vet hur man håller liv i folk lite längre än nödvändigt ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida