tisdag 19 april 2011

Licence To Drive




Komedier sitter aldrig fel. Därimot tycker jag senaste årens komedier varit väldigt tråkiga och försöker mest anspela på sex för att skapa lite rubriker. Bästa komedin senaste åren har isåfall varit Hangover som jag tyckte var hysteriskt rolig. Den var inte bara rolig, utan även väldigt smart uppbyggd.

Vad jag därimot gillar, och alltid kommer gilla är 80tals komedier. Och det är en 80tals film jag ska skriva om nu.
Filmen heter på svenska "Nu är det kört" och orginaltiteln är "Licence To Drive".

Licence To Drive handlar om 16åriga Les. Hans största dröm är att få körkort och få glida runt med sin drömtjej Merceders. Dessvärre är han en ganska värdelös kille som misslyckas med uppskrivningen och inte vågar erkänna det för sina föräldrar eller vänner.

Les två polare Dean och Charles har planer för kvällen, och vill såklart fira Les för att han fått körkort. Men kvällen går inte riktigt som planerat och katastroferna avlöser varandra.
Inte nog med att Les kör bil utan körkort, han kör också med sin farfars klassiska och älskade Cadillac.

Handlingen som sådan är kanske inte så speciell. Den är förhållandevis enkel.
Det jag gillar är just känslan som 80tals filmer lyckas skapa. Det är skön musik, härligt skådespeleri och fantastiskt fula färgkombinationer som inte passar ihop.

Humorn i filmen är varm och är precis den jag saknar idag. Nu känns många komedier krystade och man har sett alla skämt hur många gånger som helst. Skådespelare idag verkar heller inte njuta på samma sätt framför kameran, det känns ofta stelt och inte speciellt engagerat.

Skådespelarna i Licence To Drive därimot är något extra. Vi möts av Cory Feldman och Cory Haim i högform. Dom passar otroligt bra ihop och skapar en trovärdig bild av de karaktärer dom spelar framför kameran.
Feldman spelar den coola och avslappnade livsnjutaren,medans Haim spelar den smått nervösa och osäkra killen som gör vad som helst för sin drömtjej Merceders.

Två karaktärer som också skapar många skratt är Les trötta föräldrar. Dom anstränger sig för att ha hopp om sin son, men efter den här natten så lär det ta ganska lång tid innan förtroendet kommer tillbaka.

Det är bra fart i filmen från början till slut och man undrar om det verkligen kan gå mycket sämre för våra hjältar, vilket det kan på alla möjliga och omöjliga sätt. Filmen har allt man kan begära av en komedi och jag kommer nog skriva mer om klassiska pärlor från 80talet.

Dessvärre verkar den här filmen enormt svårt att få tag på. Jag trodde att den här filmen skulle släppas i Sverige på köpfilm när Cory Haim tragiskt avled den 10 Mars 2010. Men icke.
Därimot går att bevaka på Discshop och jag hoppas den snart kommer att få en nordisk release.

Har ni inte sett den här filmen så borde ni göra det. Den borde nog falla de flesta i smaken då den är lättsam, rolig och charmig. Full pott om ni frågar mig.


1 kommentarer:

Blogger Fredrik sa...

Klassisk rulle....dock så finns det bättre 80 tals rullar, som Breakfast Club och Ferris buellers day off.

Himla kul iaf att du tar upp äldre filmer :D

19 april 2011 kl. 05:09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida