tisdag 10 maj 2011

Falling Down


Tänk dig detta...

Du sitter fast i en bilkö. Det är sinnesjukt varmt, din AC är trasig. Rutan går inte att veva ner. Det är tutande bilar framför, bakom och brevid dig. En bit bort ser du en skolbuss med skrikande och uttråkade barn.
Du är hungrig och törstig. Och mitt i detta hysteriska kaos flyger det omkring en fluga i bilen som retar dig till vansinne.

Precis detta händer William Foster. Och han får nog och nu ska samhället få reda på att han är förbannad.
Polisen i staden börjar få väldigt många anmälningar om "en vit man med skjorta och slips" som inte verkar helt nöjd med tillvaron.

Det här är en film jag aldrig tröttnar på. Som jag skrev om filmen Faster så gillar jag när folk får nog. Men ingen i filmhistoren har fått lika mycket nog som W Foster.
Att han sedan spelas av en ypperligt duktig Michael Douglas gör verkligen inte saken sämre.

Mest fashinerande är att man faktiskt sympatiserar men huvudpersonen i filmen. Jag är otroligt skeptiskt till mycket i samhället och den här filmen är en riktigt stor känga mot det mesta. Alltså en riktigt välgjord samhällskritisk satir med en stor portion svart humor.

Det är riktigt många minnesvärda scener i filmen och jag skrattar mer och mer för varje gång jag ser den, trots det djupa allvaret den faktiskt förmedlar.

Det här blir inte mycket till recension, det här är mest bara en förbannat bra film som alla borde se. Den passar det flesta personer och den bjuder på mycket skratt, mycket allvar och samhällskritik.

Du får även bra skådespelare, bra handling, bisarra möten med oväntade vändningar och kulturkrockar.
Allt detta, och i mitten av allt detta står världens argaste och mest besvikna människa och väntar på upprättelse.

Kolla in trailern och känn lockelsen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida